Yolanda Fashion Modevakschool

9 november 2013

Kunt u een colbertje voor me maken?? Of een Feliz jurk?

Deze vraag krijg ik natuurlijk regelmatig gesteld. En dat colbertje kan ik wel in maken 3 of 4 uurtjes… Of kunt u het Feliz jurkje voor me maken voor max. € 15 à 25,-.

Naar aanleiding van deze berichtjes, dacht ik, laat ik er eens iets over uitleggen. Dat geeft misschien wat meer duidelijkheid en is zeker niet bedoeld als een onbewuste uiting van frustratie.

Ik vind het namelijk erg leuk om coupeuse/lerares te zijn en misschien kan ik hiermee mijn passie voor het geheel wat meer uitdragen…

Coupeuse zijn is ook een vak. Net als een buitenschilder, elektricien of monteur… Om het tot coupeuse te schoppen heb je gewoon 2 diploma’s nodig en vaak min. 2 jaar opleiding achter de rug. Het is echter een vrij beroep en ja, dan kom je zeker ook coupeuses tegen die wat minder zijn… Dat is aan u om uit te zoeken of u een goede heeft benaderd…

Vraagt u echter aan een monteur uw wasmachine te maken, of een schilder uw buitenboel te verven, dan kijkt men er niet van op dat daarvoor zeker € 35,- per uur voor moet worden betaald. Maar waarom verwacht u van een coupeuse dat zij dat doet voor nog minder dan of max € 10,- per uur? Uw huishoudelijke hulp geeft u tegenwoordig nog meer…

Waaruit helaas blijkt dat het imago van coupeuse niet erg positief is/lijkt. Of misschien zijn we teveel gewend aan de Primarks en de Bangladesh medewerkers… Ieder voor zich, ik wil daar geen oordeel over vellen, want elke portemonnee is anders.

Wel kan ik door middel van 2 voorbeelden uitleggen wat er aan werk nodig is om een colbertje (2 meter stof) te maken of die bekende Feliz jurk (2 meter stof).
Ten eerste, is er vooraf een pasmoment en een doorbespreking van het wensen met betrekking tot stof, kleur, vorm of model (half uur tot 3 kwartier). Daarna ga je aan de slag met het tekenen van het patroon (1u) of past een bestaand patroon aan (half uur). Vervolgens wordt er een pasmodel gemaakt, die afgepast wordt op de persoon (ca. 2u). Dit is het moment om alle veranderingen te bespreken. (half uur). Indien dit pasmodel goedgekeurd wordt, kan het definitieve model gemaakt worden (3u).  
Voor al deze handelingen, uitgaande van een basismodel colbert met niet al te veel bijzonderheden, gebruik je al 7 à 8u.

En ja, het kan sneller of langzamer, maar u krijgt dan wel een colbert op maat… of u een scheve schouder heeft of niet, of een rondere rug… het jasje past u perfect! Zelfs uitgaande van het tarief van een huishoudelijke hulp komt zo’n colbert dan al minimaal neer op € 125,-

Het Feliz jurkje heeft ook 2 meter stof, maar met meer roezeltjes en die zou ik dus in ca. 1,5u moeten maken.

Ik hoef gelukkig niet 12u achter elkaar te werken en heb ook geen industriële machine, maar wel liefde, plezier en passie voor het vak.. U nu ook een beetje?? J


Geen opmerkingen: